Jak wspierać poznawanie tematów geograficznych? cz.1

Zapraszam na pierwszą część geograficznych inspiracji, które wspomogą proces uczenia się.

Gry – kierunki świata

 

Dywanik zamienia się w mapę. Jedna osoba patrząc na zdjęcie otrzymanej mapy ma za zadanie opisać drugiej osobie gdzie zlokalizowane są na niej elementy używając nazw kierunków geograficznych. Po skończonym opisie osoba układająca dostaje zdjęcie i może samodzielnie skontrolować swoja pracę. Pomoc łatwa w przygotowaniu a daje dużo możliwości do nauki przez zabawę.

 

Ukryta nauka – książki

Wszystko za sprawą serii książek o Pompiku i jego rodzinie, którzy podróżują do Parków Narodowych w Polsce. W środku każdej książki znajdziecie mapę Polski,  na której można zaznaczyć miejsca, które się odwiedziło lub te, o których przeczytaliście z dziećmi. Czytając Pompikowe książki zapoznacie się z symbolem każdego Parku Narodowego, organizmami charakterystycznymi dla niego i jego opisem.

Na podstawie książek można stworzyć grę z lokalizacją parków na mapie.

Znasz podobne książki edukacyjne? Zapraszam Cię do podzielenia się tytułami w komentarzu.

 

Tworzenie własnych map

 

Mapy tematyczne, przedstawiające dany teren sensorycznie. Bliskie lub dalsze miejsca. Na zdjęciach mapa lasów Warszawy stworzona z plasteliny.

 

Podróże

     

Pytania rodzą ciekawość. Zacznijmy więc od pytania. Czy można przejść przez morze?

Jest takie miejsce na Morzu Bałtyckim, dokładniej w Zatoce Puckiej, gdzie prawie jest to możliwe! Wszystko za sprawą prądów morskich, które nanoszą piasek i tworzą mieliznę.

Cypel Rewski w miejscowości Rewa, to długi piaszczysty wał lekko wynurzony ponad powierzchnię wody biegnący w głąb morza. Dalsza część Szpyrku, bo tak też jest nazywany ten cypel, to mielizna o długości około 10 km w kierunku Mierzei Helskiej.

Rybitwia Mielizna, Mewia Rewa, Rewa Mew, Ryf Mew to nie geograficzne ćwiczenia logopedyczne, lecz nazwy tego unikatowego miejsca. Średnia głębokość tej płycizny wynosi 1 m, co przy odpowiednich warunkach daje możliwość pokonania trasy z Rewy do Kuźnicy praktycznie maszerując. Głębiej jest w miejscu sztucznego pogłębienia, które umożliwia przeprawę wodną do portu w Pucku.

Są śmiałkowie, którzy pokonują tą trasę w tzw. Marszu Śledzia. A kto wie, może za kilka, kilkanaście czy kilkaset lat prądy morskie utworzą tu jezioro i będzie możliwe swobodne przejście z Rewy na Hel?

Zdjęcie satelitarne Googlemaps, mapa Wikipedia.

 

Modele – wykorzystaj to, co masz pod ręką 😉 

 

Poziomice to linie na mapie łączące punkty o tej samej wysokości. Zaciskamy dłoń w pięść i łączymy linią miejsca o tej samej wysokości. Następnie prostujemy dłoń i już mamy poziomice na mapie.

Więcej sposobów na poznanie pojęcia poziomic i wykonanie modeli przestrzennych znajdziesz w Projekcie nr 56 w mojej książce “Ahoj Przyrodo! 74 projekty badawcze dla dzieci”. Znajdziesz ją w zakładce sklep w formie ebooka (dostępne formaty: pdf, epub, mobi)

 

Karty do poznawania nowych pojęć – klimatogram

Klimatogram – to sposób przedstawiania danych geograficznych wprowadzany w klasie 5 przy omawianiu tematów o krajobrazach świata. Dla dzieci jest to nowy sposób zebrania i odczytywania informacji. Warto zaciekawić nim dzieci i przyjrzeć się mu bliżej.

Zacznij od wydrukowania wykresów w większym rozmiarze – A4 bądź A5. W pracy często wykorzystuję materiały ze strony e-podręczniki. Z niej pochodzą klimatogramy ze zdjęcia.

Pozwól dziecku poznać klimatogram – co oznaczają poszczególne osie na wykresie, sposób przedstawienia danych, tytuł wykresu, jednostki, przyjętą miarę. wartości przyjęte na osiach pionowych.

Poniżej pobierzesz kartę pracy utrwalającą poznane zagadnienia.

 Pobierz plik.

 

Karty edukacyjne

Karty Europy pochodzą ze strony lovemontessori.pl. Takie karty z ciekawostkami są opracowane i gotowe druku również dla innych kontynentów. Osobiście często korzystam z kart z tego sklepu, wspierają edukację i rozbudzają ciekawość.

 

Drugim miejscem z gotowymi materiałami edukacyjnymi, który jest wart uwagi, to strona nudzi-misie.pl. Do poznawania geografii w szczególności polecam mapy kontynentów, które można wydrukować w rozmiarze A3 bądź A4 czy karty z państwami i flagami.

 

Poznawanie mapy – losowanie karteczek 

Do poznawania nazw krain geograficznych można wybrać formę karteczek, na których wypisane są nazwy poszczególnych elementów. Taką bazę umieszczamy w słoiku, losujemy i odszukujemy na mapie – bez podpisów lub z podpisami.

Przy tej aktywności przygotowuję dzieciom kontrolę, w której skład wchodzą dwie części: mapa z elementami do poznania i wypisana ich lista. Na tej podstawie dzieci przygotowują sobie swoje słoiczki do powtórzeń. Losują i odszukują na mapie.

 

Poznawanie mapy – nakładki diy

 

Nieco inną formą pracy z mapą i poznawania krain geograficznych są przeźroczyste nakładki z nazwą. Nakładki to zalaminowana folia i zaznaczony na niej mazakiem permanentnym kształt z podpisem. Można przygotować tematyczne zagadnienia – na zdjęciach elementy do poznania z tematów lasy równikowe i pustynie (geografia klasa 5). W miarę poznawanie następnych krajobrazów świata zwiększaliśmy liczbę elementów w pudełku. Do tego oczywiście karta kontrolna – mapa z zaznaczonymi nazwami.

 

Categories:

2 thoughts on “Jak wspierać poznawanie tematów geograficznych? cz.1”

  1. Aga Y. pisze:

    Jeśli chodzi o mapę świata, polecam książki “Wyprawa Dzika, Toniego Halika” i “Jadą Dziki przez Ameryki”. Czytając przygody bohaterów, można śledzić na globusie i mapie, trasę Ich wypraw i zwyczaje tambylów 🙂

    Dzięki za inspirację 🙂

    1. Karolina Ujma pisze:

      Dziękuję Aga! Poczytamy lub posłuchamy tych książek 🙂 Z naszej strony zachęcamy do książek Łukasza Wierzbickiego 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *